lördag 5 juli 2014

Smak av sommaren!

"Jag plockar smultron vid vägens kant och trär sen upp dem på strå..." Det är väl sommar om något är det! Att hitta smultron som man plockar och trär upp på ett strå för att sedan avnjuta i gräset medan solens strålar värmer ansiktet. Det inte bara smakar sommar - det doftar sommar också! Tyvärr så kanske det inte är så himla käckt att plocka dem vid vägkanten numer, men på ett fält eller i en skogsglänta går det ju alldeles utmärkt.


För egen del för det med sig en hel del nostalgi också. På somararna när jag var liten och var hos mormor och morfar på landet (ni vet de där somrarna då solen alltid lyste och det var varmt hela tiden!), då plockade vi smultron i deras gamla rostfria halvlitersmått som vi sedan satt på stentrappan och åt - så gott!

Smultron måste för övrigt vara något som gjort ett väldigt stort intryck på oss svenskar. Uttrycket "smultronställe" tror jag inte går att översätta på något vettigt sätt så någon förstår vad vi menar. Jag gissar att om man försökte förklara för någon engelsktalande person att det handlar om ett "wild strawberry-place", så tror jag inte budskapet riktigt skulle gå fram... Dessutom är det väldigt sällan man hör någon som gör något på smultron utan det verkar som om det är ett bär som ska avnjutas precis som det är. (I gammal folkmedicin användes smultronet förresten mot gikt)

Det där med bär är för övrigt lite kul rent ordmässigt (om man nu tycker det är kul med ord, men ibland kan jag vara väldigt lättroad), för har ni tänkt på att alla(?) bär slutar på "bär" eller "on"? Det innebär ju att om så är fallet, så är inte jordgubbar något bär, och det finns säkert en förklaring till varför de har fått slutet "gubbe", men det tänker jag inte ta reda på nu. En annan gång kanske...


Nu ska jag åka ut till vårt eget lilla smultronställe och förhoppningsvis njuta av ytterligare en dag med sol, vågskvalp och fågelkvitter. Det gäller ju att ta vara på de dagarna, de är ju som bekant inte så många...

17 kommentarer:

  1. Att plocka smultron, det är verkligen svensk sommar det. I dag ska jag ut och cykla i skogen på Drottningholm. Hoppas att få en bra upplevelse av sommaren. Tar med videokameran, ska försöka lägga upp en film i min blogg senare. :-)

    Och ja - det är svårt att få fram budskapet om du ska översätta "smultronställe" ordagrant. :-)

    SvaraRadera
  2. "Vilken lycka, årets första smultronstrån" sa den älskade fyraåringen. Håller med. Det är koncentrerad lycka

    SvaraRadera
  3. Men det varma och soliga vädret börjar om några dagar. Då går jag nämligen på semester och då kan det ju inte vara kallt och grått eller ... :)
    Jag har en egen smultronodling bakom hammocken. Varje kväll blir det några stycken att njuta av.

    SvaraRadera
  4. Underbara stråbilder. Visst är det intressant detta med vädret på mormors och morfars tid. Jag har nämligen exakt samma minnesbild som du. Häromdagen blev jag bjuden på nyplockade smultron av D.
    Ha det så skönt på ert "smultronställe".

    SvaraRadera
  5. Finns ingenting i hela världen,som smakar
    bättre än svenska smultron, absolut ingenting!

    SvaraRadera
  6. Har aldrig plockat smultron. Visste inte ens att de ska träs på ett strå. Vad man lär sig! Men jag har iaf ätit dom, å de är mycket godare än gubbarna.

    SvaraRadera
  7. mmmmm smultron! Så små och så packade med söt smak!

    SvaraRadera
  8. Smultron är gotta själv är jag inte uppvuxen med smultron så jag har inget sommarminne förknippat med det bäret. Kram

    SvaraRadera
  9. Jag brukade också trä dem när jag var liten. Vi hade massor i trädgården. Du kan inte lämna en sådan viktig fråga hur som helst. Jag vill ha reda på varför de slutar på gubbe. Kunde väl varit gumma istället. Nu ska jag hålla på tulpanlandet.

    SvaraRadera
  10. Jag hittade smultron på mitt cyklande ute på Drottningholm, det är verkligen en underbar smak. Hade ögonen öppna efter att ha läst ditt inlägg.

    Föresten - om du dricker kaffe. Skriv gärna ett inlägg om var du hittat det bästa eller mest spännande kaffet. Skulle läsas med stort intresse.

    SvaraRadera
  11. Smultron är verkligen goda. Har nog aldrig trätt dem på ett strå utan bara ätit som de är. Gott det också.
    Nej, smultronställe kanske inte går att översätta på ett bra sätt.
    Jag var tvungen att se vad jordgubben är. Enligt Wikipedia: " Ur vetenskaplig synvinkel är jordgubben dock inte ett bär utan ett fruktförband med nötter, då de egentliga frukterna är "bärets" gula prickar." Och jordgubben lär vara en hybrid inom smultronsläktet.

    SvaraRadera
  12. Jag minns att jag som barn varje sommar letade smultron i dikeskanterna och trädde upp dem på ett strå, bar hem dem till sommarstugan där jag lade dem i en kopp och strödde massor med socker över innan jag åt dem med sked.
    Att trä smultron på strå verkar dessutom vara något svenskt.
    Ha en helt underbar vecka!!!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  13. Smultron är underbary gott. Där jag växte upp (norrland) fanns inte många men oj sån fest det blev när man hittade ett par stycken!!

    SvaraRadera
  14. Smultron är speciellt, väldigt somrigt!!!

    SvaraRadera
  15. Så mycket sommar i bilderna! Härligt!!! :-D
    sv:
    Ja, hela helgen höll solen i sig! Gött!!! :-D

    SvaraRadera
  16. Så vackert!! Och så gott, nu är det ju verkligen fullt med dessa godingar överallt. Ha en riktigt fin helg!/Annelie

    SvaraRadera
  17. Smultron - mums!
    Konstigt det där med jordgubbar egentligen. För på engelska är de ju bär - strawberry, på tyska likaså. Det är faktiskt värt att forska vidare på;-)

    SvaraRadera