torsdag 10 november 2011

Kafka on the Shore

Så har jag läst ytterligare en bok av Haruki Murakami. Den här gången var det Kafka on the Shore som hamnade i mina händer. Ja, den är tjock, men eftersom jag hela tiden var tvungen att veta hur det gick, så verkade inte de drygt 600 sidorna vara så många trots allt.

Boken är fylld av mystiska parallellhandlingar som vävs ihop. Olika personer och händelser som på olika sätt påverkar varandra.

Här finns15-årige Kafka Tamura som lever med sin far, av vilken han har fått en "oidipusliknande förbannelse" över sig. Kafka rymmer hemifrån och träffar bland annat på en androgyn bibliotekarie som hjälper honom med bostad och arbete. Hela tiden är det dock något som saknas, och hans sökande leder honom via olika slags livslabyrinter mot målet.

Här finns också den gamle mannen Nakata, som efter en mystisk olyckshändelse i barndomen förlorade sitt minne och med det all kunskap. Däremot besitter han andra egenskaper som är av stor betydelse för utvecklingen i boken.

Precis som i flera andra böcker av samme författare, spelar minnet en betydande roll. Likaså finns det smala gränser mellan dröm och verklighet. Vem är egentligen vem, och vad är det egentligen som händer...

Jag tyckte jättemycket om boken, precis som jag har gjort med de andra böckerna jag läst av Murakami.

9 kommentarer:

  1. Roligt att få ta del av denna bok. Jag lägger den i min läsa lista.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Boktips är alltid bra att få. Tackar!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst Norwegian wood, men den var intressant. Väldigt annorlunda och det var kul. Härligt att du gillade boken!

    Hoppas jag kan kommentera hos dig nu, det har ju inte fungerat på flera dagar, så mina kommentarer blir allt kortare för det är så trist när de bara försvinner...

    SvaraRadera
  4. Har läst Norwegian wood och ska snart ta itu med Fågeln som vrider upp världen. Murakami skriver så annorlunda mot vad jag är van vid. Vet inte hur jag ska förklara det, men jag tycker om hans stil...

    Och nu lägger jag Kafka on the Shore på önskelistan ;o))

    SvaraRadera
  5. Haruki Murakami är ingen bekant till mig, men det kanske är dags att bekanta sig...

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Jag konsumerar böcker med stor aptit...
    kram

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte jätte mycket om Kafka på stranden!

    SvaraRadera
  8. Katarina: Gör så, det kan vara värt det!

    Camilla: Den är bra, men speciell.

    Joanna: Det där är tydligen någon "sjuka" som går, ibland är det ett himla krångel med kommetarerna på vissa bloggar! Kul att du "är tillbaka!"

    Nilla: Gör det!! Tala gärna om vad dy tyckte sen!

    Tina: Jag håller med, det är något speciellt med enne man...fågeln står näst i tur hos mig av hans böcker.

    Sarah: Varför inte?

    DOB: Ja prova, jag skulle tro att det är en typisk sådan författare som man endera tycker mycket om, eller inte alls!

    Lotta: Då är vi två! Jag har tyckt om alla böcker jag läst av honom, och jag ska nog försöka ta mig an resten också så småningom! Hoppas allt är bra där hemma?!

    SvaraRadera