fredag 24 september 2010

Att välja väg

I boken "Alkemisten" (som för övrigt är en mycket bra bok med mycket tänkvärt i) säger Paulo Coelho att  vi alltid har ett val! Det kan säkert diskuteras huruvida alla har möjligheten att välja, men någonstans är det väl ändå så, att väljer gör vi, även om det inte alltid är aktiva val.
Och visst är det så, hela livet kantas av de val vi måste göra, och valen vi gör har stor betydelse för hur livet kommer att se ut. Ibland väljer vi rätt och ibland väljer vi fel, men det viktigaste är att vi väljer! Jag har troligen, precis som så många andra, gjort ett antal val som kanske var fel, men det är helt ok att ångra vissa val, dock har jag en huvudregel som jag försöker leva efter och det är att om  något ska ångras, ska det vara något som jag gjorde och inte något som jag inte gjorde!

Att jag har försökt hålla detta har haft stor betydelse för ett antal val i vårt liv, inte minst under de senaste åren. Ett av de stora val vi hade att ta ställning till under denna tid var om vi skulle sälja huset där vi tillbringat 25 år av vårt liv, och istället skaffa lägenhet eller fortsätta att bo kvar. Det var ett stort beslut, dels naturligtvis för att vi bott i huset så länge, men också för att vi byggt det själva och visste var varenda spik satt! (visst är det facsinerande att man kan ha så mycket känslor för ett hus) Men när vi fick möjligheten att välja kunde vi inte säga nej till att flytta eftersom jag kände att även om vi ångrar beslutet så har vi i alla fall försökt! Med facit i hand kan jag säga att vi inte har ångrat vårt beslut en enda gång!

Ett annat stort val som vi skulle komma att ta ställning till ungefär samtidigt var om vi skulle flytta till Singapore eller ej. Erkänner villigt att det var egentligen inget svårt val! Vi bestämde oss att prova på detta under en tid - det kunde väl inte vara fel, och det var det inte heller.

Så nu, ett år efter att flyttlasset gick ifrån hus till lägenhet och vi bytte koltrastsång mot fiskmåsskratt, bor och arbetar Lars i Singapore på obestämd framtid. Jag spenderade vinterhalvåret där, kom tillbaka till Sverige i maj och åker nu tillbaks till Singapore för att vara där i höst. Jag vet att vi är lyckligt lottade som har fått chansen, och jag njuter varje dag jag kan spendera med att göra vad jag vill, när jag vill och hur jag vill!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar