måndag 27 september 2010

Morden i Midsomer

Hur kan det bli så här? Här sitter jag med en jättelista med "ska-göra-saker" och istället för att ta itu med denna lista fastnar jag framför ett avsnitt av "morden i Midsomer" som jag förmodligen har sett minst två gånger förut!

Denna engelska deckare har nästan blivit förenlig med svensk sommar, och det är väldigt många som följer den, även repriserna! Vad beror det på? Frågan är vad han har, chief inspector Tom Barnaby, som gör att vi fortfarande tycker det är intressant efter ca 200 lösta mordfall i Midsomer County. Han är inte snygg, han har inga konflikter med sina arbetskamrater, han vänsterprasslar inte, han super inte, han har inga personliga problem och han lever tillsammans med sin familj och verkar till och med trivas med det!

Kan det vara så enkelt att det är det vi vill ha, en "vanlig" människa utan några problem, med ett "vanligt" familjeliv. Kanske vill vi sitta och titta på något som går i en lugn lunk, utan action och skjutande eller biljakter i flygande fläng. Det kanske är ett sätt för oss att bara småmysa framför teven, det är kanske det vi behöver. Nu, efter ca 80 avsnitt när Tom Barnaby försvinner och hans kusin ska ta över, så får vi väl se, om det är själva serien eller Tom vi vill se... Nu ska jag försöka komma ihåg vem som var mördaren i just det här avsnittet och så får jag väl se om jag har rätt, och i morgon ska jag ta itu med min "att-göra-lista"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar