torsdag 30 september 2010

Att flyga

Jag tycker att det är läskigt att flyga, är närmare bestämt inte alls förtjust i det! Inte blir det bättre med tiden som många påstår heller, det blir bara värre och värre. Jag tror att det handlar om att tappa kontrollen, att jag inte klarar av att någon annan ska ta över och att jag inte kan göra något åt det! Det är en konstig olustighetskänsla i kroppen när planet lyfter från marken och jag plötsligt är helt maktlös! Jag tillhör en fånig skara (om det nu finns någon mer än jag!) som tror att det är bättre att åka båt, för om båten sjunker kan jag ju i alla fall simma!

Jag brukar kolla in piloten när dom passerar "väntrummet" och går genom gaten om han ser ut att vilja hem. Helst ska han se ut som om att han (eller hon) har familj som väntar hemma och att han ser ut att väldigt gärna vilja se dom igen! Då känns det i alla fall något bättre...

Inte nog med att jag inte tycker om själva flygningen, jag är inte så säker på att jag är så förtjust i flygplatser heller - de har ju en tendens att vara rätt stora och med mitt lokalsinne kan det ju bara sluta på ett sätt! (Karlstad flygplats är helt ok, där går inte ens jag vilse...)  Eftersom jag den här gången var tvungen att ta ut bagaget i Stockholm och checka in det på nytt, var jag tvungen att forsla resväska och golfbag från en terminal till en annan i hiss med den följden naturligtvis att när jag äntligen lyckats trassla ut allt ur hissen så inser jag att det inte alls ser ut som om det var någon mer än jag som trodde att man kunde ta sig vidare från det våningsplanet - alltså bara att trassla in allt tillbaka och göra om proceduren.

Att åka rullband uppför med golfbag på bagagevagn är inte heller det lättaste, det var nästa prövning när jag väl insåg att jag i alla fall var på väg mot rätt terminal! Först och främst så tar det ju i när man ska gå på rullbandet - i alla fall om man som jag, inte har det matematiska ögat så att man inser i tid att golfbagen inte får plats på tvären, utan det tar brutalt stopp! Det var ju inga större bekymmer i och för sig, bara alla bakom hade flyttat på sig och jag hade packat om så att jag fick plats så kom jag ju upp, men väl uppe slutade vagnelendet att fungera, vilket förde med sig att jag höll på att inte komma av, och det kan bli bekymmer när man står på ett band som fortsätter rulla!

Så småningom hittade jag i alla fall fram, och såväl bagage som jag kom med planet till Amsterdam, och efter att ha tagit mig flera kilometer (troligtvis en liten överdrift, men det kändes så!) på Amsterdams flygplats satt jag äntligen på det plan som skulle ta mig till min slutdestination - trodde jag!! Det jag inte då visste, var att det var "ett litet tekniskt fel" på det planet och efter en timmes försök att rätta till felet fick vi byta plan till ett annat! Det var väl inte gjort i en handvändning, det var ju inte bara de 400 passagerarna som skulle byta plan, det var ju mat, och bagage också...men jag ska  inte klaga, efter två timmars väntande ute i gaten fick vi ju en plastmugg med apelsinjuice och ett chokladkex!! (Just då var det något av det godaste jag ätit och druckit på länge)

Även om det just då kändes mindre kul att stå ihopträngda och vänta så är väl bra att de hittade det "lilla felet" innan vi hann lyfta, för annars kanske det funnits anledning att vara flygrädd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar